Formule 0
De jankende motoren van de ranke raceauto’s huilen over het circuit, de wagens aanjagend tot steeds snellere rondes. Hier en daar slipt een auto weg, wat vlotjes wordt gecorrigeerd door de ervaren rijder. Af en toe klinken boze, scheldende en vloekende stemmen over de boordradio’s:
“Ja maar hij speelt vals, verd….”
“Dat kan toch zo niet, hij laat me er niet langs.”
“Hij gooit de deur dicht, hoe durft ie, die blaaskaak.”
“Hij snijdt de bocht af, grijp in.”
“Hij rijdt heel hard en dat is veel te gevaarlijk.”
“Zoals die jongen rijdt dat kan toch niet?”
Klagende Formule-1-rijders over Max Verstappen, waarbij het opvalt dat het vooral de Mercedesstal en de Ferrari’s zijn die mopperen. Dat is niet vreemd, want de rest komt niet eens in de buurt van Max Verstappen.
De Mercedesrijders laten het klagen na de wedstrijd over aan Niki Lauda, die niet geheel gratis, eerst warm en enthousiast doet over het grote talent van Max Verstappen, om daarna te beweren dat de jonge rijder roekeloos en veel te gevaarlijk rijdt.
Vettel en Raikkonen, die hun klassementspositie in gevaar zien komen, gaan met onverholen agressie tekeer over het rijden van Verstappen op de lastige circuits. Het rijgedrag van de Nederlander vertoont bij nadere beschouwing opmerkelijk veel overeenkomsten met het gewaagde, stevige rijgedrag van de Mercedes- en Ferraricoureurs. Iets waar de Nederlandse RedBullcoureur op zijn beurt vanzelfsprekend geen enkele moeite mee heeft.
Stalorders om iemand te laten passeren zijn ronduit onsportief. Je laat niemand passeren, het is een wedstrijd. Als iemand wil passeren, moet hij dat zelf maar voor elkaar zien te krijgen. Per slot van rekening mag je een extra booster gebruiken als je in iemands slipstream zit, wat al een voordeel is.
Een paar weken geleden klaagden de coureurs van Mercedes en Ferrari bij de organisatie over de rijstijl van Verstappen. De op een overwinning gerichte rijstijl van de talentvolle, gedurfde en populaire coureur was, naar aanleiding van deze klachten, voor de organisatie voldoende reden om het reglement aan te passen. Dat stinkt een beetje, of liever gezegd een heleboel beetjes. Een keer piepen en hoppa de regels veranderen, zodat een handige, dynamische, alerte coureur niet meer handig, dynamisch en alert mag zijn.
De belangen zijn groot. Het gaat in de Formule 1 niet over miljoenen, niet over honderden miljoenen, maar over miljarden. Wie er geld krijgt van wie en wie er belang heeft bij wat, is onbekend, is oncontroleerbaar en volgens embedded autosportjournalisten niet relevant. Wat is precies het belang van die journalisten om dat te zeggen?
Binnenkort komen er geheid weer nieuwe regels. Vanaf de start dient in een file, gebaseerd op de trainingstijden, het aantal ronden te worden gereden dat bij het circuit hoort. Omdat de uitslag dan al vast staat, wordt met grote waarschijnlijkheid enkele weken later besloten, de wedstrijd ten faveure van het milieu en het klimaat in te korten tot 1 ronde.
Waar het op neer komt, is dat de andere rijders Verstappen niet kunnen bijhouden en alleen een snellere auto hen nog de winst kan brengen.
Meander adviseert de heren coureurs van Mercedes en Ferrari om te solliciteren als taxichauffeur in bijvoorbeeld Londen of New York, dan kunnen ze zich de hele dag ergeren en continue klagen, maar er is hopelijk niemand, behalve een verbaasde of geïrriteerde passagier, die naar hen zal luisteren.
Voor watjes is geen plaats in de F1 voor hen rest slechts de Formule 0.
Bron MAXmania: @F1FanVerstappen