NS Niet Serieus
De NS heeft na decennia falen, bedacht dat overvolle treinen de schuld zijn van de reizigers. Het zijn er teveel en ze willen volgens de NS allemaal in het zelfde stukje van de trein zitten en staan, terwijl de rest van de trein astronomisch leeg zou zijn.
De waarheid is, dat de NS onvoldoende materieel heeft, of beter gezegd, ze zijn niet in staat om te plannen en hebben te laat nieuwe treinen besteld. Bovendien zullen de middelen wel ontbreken, want die worden geïnvesteerd in het ene na het andere nieuwe station, waar vervolgens treinen niet, of te laat, maar wel overvol, aankomen.
Toegeven dat je iets fout doet, is iets van vroeger. Erkennen is bekennen is betalen, zo menen dit soort lieden, die daarom ijzerenheinig ontkennen tot een pavloviaanse, repetitieve kunst hebben verheven.
Dus de reiziger heeft het gedaan. De NS doet het voorkomen alsof de reiziger een domme, ongeïnteresseerde passagier is met een dwangmatige neurose voor een vaste plek in een overvolle, of lege trein. De enige dwangmatige neurose die we feitelijk kunnen waarnemen, is het consequent te laat komen, of niet rijden van treinen en het ontkennen van fouten door de NS en haar minnares Prorail.
Maar……………. de NS heeft ook oplossingen. Instapzones en bordjes waar de trein stopt, bordjes waar de deuren zijn, bordjes waar je rolstoelen en fietsen in de trein kunt zetten en meer van deze ongelofelijk, vernieuwende ideeën. Waarom, beste NS, heeft u dit als service aan de openbaarvervoerfans niet al veel eerder gedaan?
Ik reis graag en veel met de trein, ondanks de regelmatige ongemakken. Ik geef de NS het voordeel van de twijfel en denk meestal, ze doen hun best. Nu wordt ik echter aangesproken op gedrag dat ik niet vertoon en met mij alle andere reizigers. Dat gaat deze sympathieke, veelpleger van openbaar vervoer, te ver. Het clusteren van personen op een perron heeft te maken met de in- en uitgangen, NS, met de locatie van rookzones en met de droge zones op een station als het regent.
Als de trein een uur uitvalt en drommen mensen zich verzamelen voor de eerstvolgende, mogelijk wel rijdende trein, hoe gaat het dan met die instapzones??
Als u die zones heeft ingesteld en iemand staat niet in de zone, mag hij of zij dan niet mee? Wordt op de OV-chipkaart straks aangegeven in welke zone je wel en niet mag staan en worden de voorkeuren voor een bepaalde zone van de passagiers gebruikt als Big Data?
Uw argumenten deugen niet en uw oplossingen als service voor de reiziger komen tientallen jaren te laat, Nederlandse Spoorwegen. Geef ruiterlijk toe, dat u de boel niet op orde heeft en zeg hoeveel geld en tijd er nodig is om het op orde te krijgen. Dan weten wij, eenvoudige reizigers en de politiek waar we aan toe zijn.
Tenslotte een beeld in 2018 op een station in Nederland, als de NS zijn zin krijgt.
Twintig mensen staan in een instapzone, terwijl de deuren van de trein precies open gaan in het midden van die instapzone. Twintig mensen dringen zich naar binnen, onderwijl de passagiers die naar buiten willen, terugduwend.
Als een vrouw, die wil uitstappen, zegt dat ze eerst de mensen uit moeten laten stappen, wordt haar toegesnauwd dat het een instapzone is en ze maar bij een andere deur moet uitstappen.