Minder, Minder, Minder

Minder, Minder, Minder

Wat een prachtig gezicht als zo’n machtig en majestueus schip over het IJ komt aanvaren. Het maakt grote indruk en hoort bij een wereldstad die pretendeert een mondiale havenstad te zijn. De massieve, vaak witte bakbeesten stralen kracht en glorie uit, die weer doet terugdenken aan de tijd van de VOC. Het is minstens zo indrukwekkend als het vijfjaarlijkse SAIL Amsterdam.

Wat een prachtig gezicht vanaf de zestiende verdieping van het luxe cruiseschip. Eerst door de pier bij IJmuiden, dan een fraaie tocht door het Noordzeekanaal om tenslotte aan te meren op het IJ met uitzicht op het centrum van Amsterdam. Wat een entourage en wat een geweldige plek. Zo ontvang je de meer dan welkome toeristen, die de geschiedenis en de cultuur van een van ’s werelds mooiste steden komen opsnuiven.
De passagiers en medewerkers van de schepen stromen van het schip om de stad te bezoeken. De gemiddeld vijfduizend passagiers en honderden medewerkers worden een halve dag of langer door de stad opgezogen en omarmd door de toeristische massa en het dagelijkse publiek van de hoofdstad. Middenstanders staan klaar om hen te verwennen en mooie herinneringen te verkopen.

Hoe fantastisch het ook is voor de toeschouwers aan de wal, hoe heerlijk het ook is voor de passagiers en hoe goed het ook is voor stads economie, over enkele jaren is dat misschien voorbij. Wethouder Kajsa vindt dat de overlast die de schepen veroorzaken het nodig maakt om de pas vijftien jaar oude terminals niet meer te gebruiken en een nieuwe terminal aan te leggen, meer naar het westen van de stad of verder weg.
In werkelijkheid wil wethouder Kajsa fietsbruggen en misschien wel een autoverbinding over het IJ. Is er dan geen IJtunnel? Is er dan geen Noord-Zuid-lijn? Zijn alle genieën, ondanks de vele miljarden, vergeten om er een fietstunneltje bij aan te leggen? Wil de wethouder haar eigen landmark, de Ollongrenbruggen op het IJ achter het Centraal Station realiseren, om te voorkomen dat ze na haar bestaan in de vergetelheid verdwijnt?

Pure onzin dus, dat van leugens geweven kletsverhaal over hinder van korttijdelijk zeevarenden. De 300.000 passagiers van de imposante cruiseschepen maken slechts 1,7% uit van het totaal aan toeristen in de hoofdstad. Als rekening wordt gehouden met de dagelijkse drukte in het centrum met minstens 100.000, maar vermoedelijk minimaal het dubbele aantal werkenden, bezoekers en bewoners, verschrompelt de impact van de passagiers van cruiseschepen naar minder dan één procent, of zelfs minder dan een half procent van de totale bedrijvigheid in Amsterdams centrum.
En dan nog dit: Ieder cruiseschip levert de ondernemers van Amsterdam minstens een half miljoen op. Dat is dertig miljoen euro per jaar. Wethouder Kajsa denkt dat verplaatsing geen effect heeft op het aantal bezoeken. De ondernemers en de reders van de cruiseschepen denken daar heel anders over, maar het wethoudertje weet het beter, omdat het haar beter uitkomt.

Tegenstanders van wethouder Kajsa’s plannen moeten zich terdege realiseren met wie ze de strijd aangaan, omdat haar tweede naam Hildur is. Hildur betekent gevecht en verwijst tevens naar Hild, een van de zeven Walkuren, die op het slagveld beslisten wie stierf en wie de slag overleefde. De doden namen ze mee naar het Walhalla. Wellicht dat het meevalt, want Kajsa betekent heilige, of gezegende.

Alleen al tijdens Sail komen er in vijf dagen 2,3 miljoen mensen naar de stad, dat is veertien procent van het totale toerisme in een jaar. Gaat Sail nu naar IJmuiden, of Volendam? Want,… al die toeristen… bah…, dat wil wethouder Kajsa niet meer.
Moet Koningsdag met bijna een miljoen bezoekers niet worden afgeschaft? Kom, kom wethoudertje, als je wilt liegen en onzin wilt verkopen, moet je van betere huize komen.

c-curacaoIn Curaçao liggen dagelijks twee tot drie cruiseschepen, die spuwen drie keer zoveel mensen uit dan een schip in Amsterdam. Deze enthousiaste toeristen overspoelen het kleine, doch zeer gezellige en gastvrije Willemstad. Het centrum van Willemstad is niet groter dan een half Damrak.
Maar…., fietsbruggen en een paar klagende Amsterdammers, of vermoedelijk van elders uit het land verhuisde, Wannabee Amsterdammers, zijn voldoende om onnodig met geld te smijten en de allure van een plattelandsdorpje na te streven.

De stad van de Vereenigde Oostindische Compagnie, de stad van de handel en de verre landen, de meest internationale stad kiest, als het aan wethouder Kajsa ligt en een verstandige gemeenteraad haar niet tegenhoudt, de volgende slogan voor het toerisme:
MINDER, MINDER, MINDER….

meander

Amsterdam wil minder toeristen
Cruiseschepen moeten Amsterdam uit

 

2 gedachten over “Minder, Minder, Minder

  1. Amsterdam moet Amsterdam blijven met alles erop en eraan,prachtstad met een prachtuitstraling,handen af aan wat goed is! Yves ( Vlaanderen )

    1. Dank voor de reactie. Dus niets veranderen? Terminal laten waar het is en allemaal genieten van Amsterdam??
      De gehele binnenstad bewaren voor volgende generaties, lijkt me een onvoorwaardelijke opdracht.

Geef een reactie