De Bende van Flevum (Recensie)

De Bende van Flevum (Recensie)

De Bende van Flevum is een boek over het leven van “Flevolanders” in de eerste eeuw van onze jaartelling. Het verhaal speelt zich af rond het jaar 70 na Christus, tegen het einde van de Bataafse opstand. De Romeinen hebben de macht, maar na de dood van de keizer is een strijd ontstaan tussen de Bataven en andere stammen tegen de Romeinen. De Romeinen hebben grote verliezen geleden. De nieuwe Romeinse Keizer stuurt het onoverwinnelijke zesde legioen en andere legioenen om de opstand neer te slaan.

In die periode wonen op het eiland “Fley” in het meer Flevo (het huidige IJsselmeer) een honderdtal mensen. Waar nu Almere ligt, lag toen een moerassig eiland, dat in dit verhaal Fley wordt genoemd.
Op een dag komt er een schip met Friezen langs. De Friezen beweren grote buit te hebben veroverd op de Romeinen en op boeren in het zuiden. Een groep jonge “Flevolanders” van Fley wordt aangestoken door de grootspraak van de Friese leider Bobo. Sigwer, de natuurlijke leider van de Flevolanders, zweept zijn vrienden op en ze gaan allemaal mee. Hecht, de broer van Blenda, een jongen van zestien jaar durft geen nee te zeggen en gaat ook mee.

Het boek gaat in het tweede deel vooral in op de verhoudingen binnen het Romeinse leger en hun zoektocht naar de bende Friezen, doelend op het groepje waartoe ook Hecht behoort. Uiteindelijk wordt het uitgedunde groepje gevonden door de Romeinen gevonden en wat er dan gebeurt, moet jezelf maar lezen. Meer ga ik niet verklappen over hoe het de bewoners van Fley vergaat en over hoe het afloopt met Hecht en zijn zus Blenda.

Het boek geeft een goed inzicht in de verhoudingen van die tijd, de hardheid en wreedheid en het geluk dat men soms kan hebben.

Het verhaal staat op de rechterpagina’s. Op de linkerpagina’s wordt informatie gegeven over de Romeinen, over diverse stammen, en over voorwerpen en gewoonten uit die tijd. Op enkele linkerpagina’s staan prachtige tekeningen die bij het verhaal horen.

Een lezenswaardig en informatief boek, geschreven door Evert van Ginkel.

“De Bende van Flevum” kost € 5,00 en is verkrijgbaar bij de VVV Almere en bij het Archeologiehuis in Almere Buiten

Het Archeologiehuis